<< vissza
2017. 07. 13

Ez az autó lehet a LADA jövője! - teszten az új Vesta


A legolcsóbb, klíma nélküli Vesta 2,99 milliótól kapható, de ilyet itthon senki sem nagyon keres.

Az első, valóban életképes kivitele a félmillióval többe kóstáló légkondis Comfort változata, míg az általunk kipróbált fullos Lux-verzió 3,89 millióba kerül. A Vesta nem más a LADA számára, mint egy stabil jövőkép első valódi lépcsőfoka, a „legautószerűbb” jármű, amit az oroszok valaha piacra dobtak. A baltával faragott, ősrégi konstrukciójú 4x4 (egykori Niva), a finoman szólva is rémegyszerű Granta/Kalina páros után a Vesta mondhatni egy műszaki remekmű.


A 4,41 méter hosszú szedán formája alapvetően gusztusos, a markáns préselt oldalajtó betétek vagányak, no, nem egy Giugiaro remekmű, de van karaktere és egyből felismerhetővé teszi a típust. A frontrész egészen elegáns, a far képe is amolyan nagyautós. A tengelytávolság 2635 mm, ami a bőséges második sori lábtér záloga. A csomagtartó 480 literes, ez hozza a kategóriaátlagot, de a fedél lengőzsanéros megoldása lecsukáskor sok helyet követel, a támlák döntésekor pedig magas küszöb keletkezik az utastér felé. A raktérajtón nincs mikrokapcsoló, az csak távirányítóval, a kabinban elhelyezett gombbal, vagy kulccsal nyitható.




A fülke atmoszférája kellemes, szemre egészen gusztusos, az összeszerelés, az illesztések korrektek, a korábbi slendrián LADA korszaknak nyoma sincs, nincsenek takarás nélkül hagyott csavarfejek, vagy bántóan csálén álló panelek. Persze minden olcsó és kemény műanyag, de nem kötelező állandóan azokat tapogatni. A kormány mögötti műszerek leolvashatósága jó, a klímapanel azonban túl mélyre került. A navigáció orosz és angol nyelven képes kommunikálni, a grafikája megjárja, de a menürendszere azért követel némi előzetes tanulmányozást. A többpontos címbevitel elég macerás, és meglepő, hogy a képernyővilágítás fényerősség szabályozásának nincs automata funkciója.


A vezetőnek akár deréktámaszos ülése is lehet, saját könyöklővel együtt, ezekből az utasa mind kimarad. Hátul bőséges a lábhely, de a fejtér csak olyan 170 cm-es magasságig megfelelő. A Vesta terhelhetősége elég szerény, mindössze 400 kilogramm. Hárompontos öv és állítható magasságú fejtámla minden utasnak dukál, valamint az elöl ülőket front- és oldallégzsákok is óvják. Az elektronikus menetstabilizálón kívül az asszisztensrendszerek listája zéró, valamint rossz pont jár azért, hogy sem a tanksapka, sem a fedele nem zárható.




A kormányzás, a kuplungpedál és a váltó is meglepően lágyan, kifejezetten kis erőszükséglettel mozgatható. A futómű komfortra hangolt, a 144 mm-es szabad hasmagasság pedig még éppen elbírja a gidres-gödrös földutak okozta ütéseket. Forszírozott kanyarokban alulkormányozottan viselkedik a Vesta, de egészen jól kivehető az a pont, amikor besokall.


Az Euro-6-os normát teljesítő 1,6-os alacsony fordulaton kissé bágyadt, majd 3500 felett azért megjön az életkedve. Lendületből kifejezetten jókat lehet autózni a 105 lóerős benzinessel, megy ez, csak tolni kell neki. Az ötgangos váltó áttételezése alapvetően passzol a motor és az autó karakteréhez, 130-nál nagyjából 3500-as fordulaton dolgozik a még ilyenkor is csendes benzines. Amúgy sztrádán meglepően halkan fut a Vesta, és a nagyobb tempótól sem ilyed meg, ahol az megengedett, ott lazán tartja a 160-as utazósebességet. Dinamikus használat, gyakori bekapcsolt klímaberendezés mellett 8,6 l/100 km-es átlagfogyasztást mértünk, ami nem kevés.


A LADA szerint a Vesta elsődleges konkurense nem a Dacia Logan (1 999 000 Ft-tól), hanem a Fiat Tipo (3 490 000 Ft-tól) és a Peugeot 301/Citroen C-Elysée (3 100 000 Ft-tól). A hároméves garancia átlagos, nettó 40 000 forinttól azonban az 5 évre hosszabbítható. A szervizciklus 1 év/15 000 kilométer, ami kifejezetten rövidnek számít. A Vesta motorpalettája mindössze egy tagot számlál, jó hír viszont, hogy a csúcsmodellhez legalább automata váltó (+250 000 Ft) is rendelhető. Várhatóan jövő év elején érkezik majd a hazai kereskedésekbe a trendi új LADA kombi változata, ami jócskán fellendítheti az eladásokat.




Forrás: blikk.hu

Ваш браузер ( )устарел. Он имеет уязвимости в безопасности и может не показывать все возможности на этом и других сайтах. Узнайте, как обновить Ваш браузер
x